Så började min Anemi

Då det har kommit funderingar kring min järnbrist, hur jag märkte det och hur jag gick tillväga så tänkte jag nu dra det lite kort!

Det började för 2 år sedan då jag kände mig väldigt trött, märkte det främst när jag red, blev helt slut redan efter att jag endast ridit fram hästen. Mammas Sambo trodde då att det kunde vara Borelia. Han har haft det och hade samma symptom. Jag gick då till vårdcentralen och tog blodprov, de kollade borelia men även lite andra saker. Fick även prata med en läkare, och vet ni vvad idioten sa? jag berättade att jag blev så trött när jag rider, att jag inte orkar någonting och så har det inte varit förut. då kläcker han ur sig: "men sluta rid då" som om det är problemet? TRÖÖÖÖG läkare!

Sen kom resultatet hem, och läkarna ringde även mina föräldrar. De berättade då att jag var tvungen att åka akut till huddinge akuten, då provsvaren inte alls var bra. Sagt och gjort så hämtade mamma och pappa mig i skolan, på julavslutningen och så åkte vi till huddinge. där blev det mer prover och det visade sig att jag hade väldigt lite blod i kroppen (Anemi). De ville  ge mig blod, men då jag har gått med det här så pass länge och orkat "leva normalt" så bestämde de sig för att ge mig en hög dos med järntabletter. Normal dos för vuxen med järnbrist är 2 tabletter om dagen, men jag fick 4 st om dagen.

De sa att de tyckte det var konstigt att jag änns orkade gå med det lilla blod jag hade i kroppen. Men andra ord kan man säga att det var väldigt bra att jag kollade upp det! Efter ca 6 månader provade jag att sluta med järntabletterna, men värdena sjönk dirket så det var bara att börja äta igen. För några månader  sedan sänkte vi dosen till 2 tabletter om dagen och första veckan var riktigt jobbig. Somnade hela tiden och var allmänt trött. Sen för några veckor sedan så slutade jag helt men märkte nu att det inte fungerar så har börjat med den höga dosen igen. Problemet är troligen att min kropp inte kan ta upp järnet från maten så jag kommer troligtvis att fåå äta dessa tabletter hela livet!

Om ni känner igen dessa symptom så kolla upp det, skadar verkligen inte! ;)

Kommentarer
Postat av: Stina

Jag har oxå anemi. Va oxå och tog blodprov och sen på eftermiddagen när jag var i stallet så ringde dom och sa jag skulle åka direkt till sjukhuset där jag fick 9 dl blod direkt för de var så lågt att jag hade kunnat ramla ihop och dött när som helst:/

Dom tog massa prover, i ryggen och gick ner med en kamera i magen och så. Var inskriven på sjukhuset i 3 veckor, men nu 3 år senare så behöver jag fortfarande äta järntabletter i perioder för att det inte ska bli lågt igen.

2011-04-19 @ 11:03:18
URL: http://secretdream.blogg.se/

Kommentera:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0