En vanlig uteritt

Jag har fått väldigt bra förslag på lösningar till mitt problem. De flesta handlar om att jag ska hålla henne sysselsatt. jobba med övergångar, skänkelvikningar osv...

En vanlig uteritt för mig ser ut så att jag periodvis rider henne på lång tygel i skritt och trav, och sedan jobbar jag henne i båda gångarterna. Då jobbar jag mycket med skritt-halt, halt-skritt, skritt-trav, trav-halt osv...

jobbar även med att flytta henne för skänkeln, rider volter där det finns plats samt rygga... Vet inte riktigt om jag kan göra mer saker för då lyssnar hon verkligen jätte bra. Och jag provar bara galoppen och hon verkligen känns lydig i skritt och trav och att hon känns eftergiven. och ibland kan det gå jätte bra och jag kan galoppera en bra bit, och sedan måste jag bryta av för att hon blir flack och slår upp skallen... Men vissa gånger kan hon kännas jätte fin och så fattar jag galopp och så for hon iväg... ibland hinner jag stoppa henne och det gör jag genom att jag vänder henne. Men oftast är hon så pass kvick att när hon börjar sticka så sticker hon med en gång, så farten blir för hög för att kunna vända henne... Sen när jag försöker bromsa och tar i tyglarna så känns det som att ta i tyglarna som om bettet skulle sitta fastgjutet någonstans, blir liksom ingen reaktion alls. Då jag har fått stopp på henne har varit genom att jag skrikit till eller slagit till henne på halsen. Inte så att jag tar i allt vad jag har precis. Det låter hemskt och ni får säga vad ni vill, men det är inte förrän då som hon vaknar till och jag kan få någorlunda kontakt igen.

Kommentarer
Postat av: Martina

Det är svårt sånt där alltså! Att du smäller till henne i ett sådant läge är inte hemskt, tycker faktiskt att det är snällare än att fortsätta slita och dra i tyglarna i all oändlighet! :)

Som någon annan kommenterade så är det ju lättare att lösa om man vet vart problemet ligger, dock är ju det väldigt svårt i sig att komma på vad det kan vara :/ Har ngn annan testat att rida ut på henne, och gör hon i så fall samma sak med andra!? :)



Vissa problem kan ju lyckas lösas också genom att man bryter ett mönster! Det kan ju faktiskt vara så att det fanns ett problem förut men att det nu bara har blivit en fix idé! Du får nog försöka använda din fantasi och komma på hur du kan förändra uteritten på olika sätt, kanske att ni kan lyckas bryta ett "mönster" då :)

2011-04-23 @ 23:24:16

Kommentera:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0