tålamod!!

Efter hoppkursen, vid 1 tiden fick jag skjuts av Maria ut till Simona då vi skulle lastträna samt åka. började lasta vid 2 tiden och vid halv 3 åkte vi! hon frös fast i backen mer än förra gången men hon var riktigt duktig. vi åkte ju förra helgen, och tidigare har vi inte änns fått in henne i transporten efter att vi åkt. så det var ett stort framsteg! vi bestämde oss för att åka till ett ställa där det inte finns hästar, för att göra det så enkelt som möjligt att lasta när vi ska hem igen. bestämde oss för att åka till Bergasjön vid mölnbo! när vi väl kom dit var hon lugn och fick beta ett tag då det var riktigt grönt och saftigt gräs där! vid 15.04 började vi lasta igen och säger bara FY FAN! trodde allvarligt att vi skulle vara kvar hela natten. hon kastade sig, stegrade, frös fast och ja massor av försök för att slippa. Klockan 18.35 fick vi in henne i transporten. tog hela 3,5 immar!!!!! både jag och eva var förberedda på att stanna till sent på kvällen. hon gick liksom in flera ggr men sen kastar hon sig ut. stegrade riktigt högt några ggr och trodde hon skulle lamna en gång då hon hamnade i linan på ngt konstigt sätt. i slutet blev hon även arg så hon liksom kastade sig upp i luften och sen slog ner med en smäll på rampen, två ggr.

Grejen var den att vid vissa tillfällen såg det ut som om hon ville gå in men inte vågade. både jag och Eva började då inse att hon tkr det är så jävla obehaglit att åka. vi sa de att bara vi får hem henne så ska hon slippa åka transport. när vi väl var hemma och öppnade för att lasta ut henne. då står hon och käkar och är hur cool som helst! inte ett dugg rädd, upprörd, stressad eller någonting. vi började då fundera vrf det är så svårt att lasta henne. om hon nu inte tkr det är ett dugg läskigt att åka transport, varför då krångla som en tok? börjar fundera på att det kan vara för att det blivit enn grej av det hela. men vi har bestämt oss för att göra ett sista försök. träna mycket horsemanship så hon verkligen lyder och gör som vi säger. har ju inte tränat så mkt på det då hon är så snäll och gör det man ber om (oftast).

Vad tror du? tacksam för all hjälp!


när vi höll på att lasta, var inne på andra timmen då ser jag att det är en man som står och FILMAR NÄR VI LASTAR. Eva ropar till honom och frågar vrf och ber honom lägga av. då ignorerar han först och sen går han in i sin stuga. eva går dit för att prata med honom och fick inget vettigt svar om vrf han filmat. Eva berättade att hon haft simona i 15 år och att vi vet vad vi gör och vill inte att det hamnar på internet. vi gör ju inget elakt som skadar henne liksom...

Kommentarer
Postat av: Elinor

verkar inte sm att hon är rädd utan bara larvar sig, det enda som hjälper är att visa för dom att det bara är att ge upp, sen om man använder sig av NH, eller Mnty Roberts eller nån annan metod kvittar bara man visar dom att det är ingen ide. Ring janne kalma han kanske kan hjälpa er? för mig funkar alltid linan knepet så jag har inga problem, men jag förstår om andra kanske inte vill testa och att det kanske inte funkar för alla. För mig har det funkat hitills iaf men det gäller att göra rätt så att hästen inte trasslar in sig. katleen var också as larvig höll på i flera månader och träna, och det enda som hjälpte var när hon insåg att jag kommer ingen annan stans än in i transporten. jag satte fast henne med ett rep från grimman runt bommen som sen går ut och runt rumpan som blev värsta hävstångseffekten så hon kom ingenstans, det har jag säkert sagt förut men de har funkat på alla hästar jag lastat som vart svåra. valtyr var hopplös i början men nu räcker det med att bara putta lite på baken så går han in. Hoppas ni hittar en lösning, men jag tror det handlar om att hon larvar sig bara för jag tror inte hon är rädd, ni måste få henne att ge upp bara på ett eller annat sätt.

2010-10-17 @ 21:23:13
URL: http://engelstoft.se
Postat av: Elinor

oki hoppas ni får ordning på det, det är bara att ha tålamod och vara envisare än hästen till slut ger hon upp. Det är ju bra att kunna lasta snabbt ifall det händer något nån gång så ni akut måste åka in till djursjukhus eller något, man vet ju aldrig plötsligt kan något oväntat hända.

2010-10-18 @ 14:32:25
URL: http://engelstoft.se

Kommentera:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0