Ridturen

Idag red jag Simona till Ekbacken för att klättra lite i backarna där. blev upp och ner några ggr och sedan red jag vidare mot Billsta för att rida henne på åkern som ligger där brevid! och jag måste säga att hon skötte sig exemplariskt! Vi håller på och provar lite olika bett på henne för hon sticker gärna ute och då får man inte kontakt med henne. hon brukar ridas på en vanligt rakt tränsbett, men känner nu att det behövs något skarpare om man ska ut och galoppera.
Fick låna ett Pessoabett av Angelique, jag tkr inte riktigt om de betten men vi provade och första gången verkade det bra men de två andra ggrna så märkte vi att det inte alls var bra, hon slog bara upp huvudet ännu mera. Men nu har Eva köpt ett bett av hennes elev och Erika red med det på Simona i lördags och hon tyckte det verkade jätte bra. jag hade det idag när jag red. och trotts att jag galopperade på ett stort fält så slängde hon inte uppp huvudet en enda gång!!! hon brukar alltid slå sig fri när hon vill springa iväg men inte idag, hon ökade men drog inte upp huvudet och hela hon verkade mer harmonisk idag! tror verkligen att hon gillar bettet. och det är inte speciellt skarpt heller.

Här är bettet jag red med idag!

Precis som det ser ut så är det tvådelat och tyglarna sitter i bettringarna och själva tränset sitter i de små ringarna, vilket gör att det ger ett tryck på nacken när man tar i munnen på henne!


Kommentarer

Kommentera:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0