sjukt...

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7450690.ab

Jag läste den här artikeln för rätt länge sedan, och blev inte glad! men nu efter att jag läst flera bloggar som skrivit om det här så måste jag säga det att jag fattar verkligen inte hur vissa människor tänker! Odell vill förbjuda massor av hundraser i Danmark pga av att de är såkallade kamphundar. men man kan ju inte bara förbjuda dem för att vi människor av avlat på de aggresiva sidorna. nu användas många av de här hundar som familjehundar och de är inte ett dugg aggresiva! bara de får rätt uppväxt och blir aktiverade och stimulerade så utlöses inte de här "attackerna". Dessutom så finns det massor av andra hundraser som har attackerat människor och andra djur, men det är inget som man tar upp i nyheterna, utan man pratar bara om de här "elaka hundarna"

Jag lovar att den här odell inte har någon aning om hur en hund fungerar och vad den behöver för att må bra. det bästa för att lösa det här är att man inför något slags system för dem som köper de här hundarna. att man får en slags licens eller likanande för hundraserna. Tycker det är sjukt att om man har en av de här raserna, och den är verkligen hur snäll som helst så måste den bära munskydd och gå i kort koppel, det är skandal!

Odell beskriver hundarna: "det finns nedärvda impulser och det är ett ögonblicks verk att hunden ger sig på ett barn."

det är ju sjukt. det är som att Daisy, vår hund, skulle förbjudas för hon har schäfer i sig och det finns många schäfrar som har attackerat människor. men Daisy skulle aldrig göra en fluga förnäm!

Även hundar som är en blandning av någon av de 13 listade raserna förbjuds. De hundar som tillhör någon av raserna som redan finns i landet ska bära munkorg och gå i kort koppel.

Det här är de hundraser som är förbjudna i Danmark och som odell vill förbjuda även i Sveriige:
Pitbullterrier

Amerikansk Staffordshire terrier


Tosa

 

Amerikansk bulldogg

Fila brasileiro

Dogo argentino

Boerboel

Kangal

Centralasiatisk ovtjarka

Kaukasisk ovtjarka

Sydrysk ovtjarka

Tornjak

Sarplaninac




Kommentarer
Postat av: Elinor

alla tycker olika och jag tycker att det är bra med förbud mot dessa hundar och de borde göra likadant i sverige enligt mig efter mina egna erfarenheter med hundar som haft bra ägare som blivit helt knäppa ändå. De är avlade för att vara agressiva och blir det lättare trots bra uppfostran. Sen är de också otroligt stora och starka hundar med stora starka käftar som kan mosa en människa totalt på nolltid så nej jag tycker inte det är ok att ha dessa som husdjur jag skulle inte gilla att grannen hade en orm eller krokodil heller.

2010-07-17 @ 16:28:02
URL: http://engelstoft.blogg.se/
Postat av: Tessan

Man borde förbjuda visa personer att äga hund!!!! istället för att förbjuda rasen :S

2010-07-24 @ 21:47:19

Kommentera:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0