16 Juli

Åkte till stallet vid halv 8 idag då jag skulle tvätta falcons sår och pyssla lite med honom, rida lektion på Simona för Lotta och hjälpa Lotta tat byta hage på stona! allt gick super, förutom att Falcons sår är sämre... han har tyå haft mugg eller ngt på höger bak, men som ingen märkt. så det har varit väldigt rött och irriterat samt lite svullet och ömt. men idag var det svampigt vilket det inte varit tidigare. men det är bara att fortsätta kämpa på!

Dessutom så  hade Falcon tappat sin grimma i hagen och då tänkte jag "åhnej, nu kommmer jag ju aldrig få in honom" han är svårfångad. men nu harjar hämtat in honom varje dag sedan i måndags så han stod så snällt så och åt godiset som jag hade med mig så kundej ag ta grimskaftet och göra en grimma av det, duktig ponny! han är så himla försiktig av sig, har aldrig mött en försiktigare häst. han gör absolut INGENTING som han inte blir tillsagd att göra.

Sabina spolade Pantera i paddocken så jag gick dit med falcon och stod bredvid för misstänkte att han tyckte det var läskigt och det gjorde han, men han stod stilla! sen spolade sabina lite bredvid honom för han är ändå ridskolehäst och någon gång måste han lära sig att det inte är farligt. han blev jätte rädd och man såg att han ville kasta sig ifrån men han vågade typ inte, jag höll inte änns grimskaftet sträkt men såfort jag sa att han fick röra sig så gick han iväg. snacka om snäll/försiktig häst!

Med Simona gick  det väl lite sådär. hon var jätte jobbig när jag skulle göra iordning henne. hon stod inne i en box och lotta gick ner med falcon så då blev hon själv så hon blev stressad. men jag borstade och tränsade i boxen iaf och sen gick jag ut i paddocken för att sadla.h on vägrade att stå still, hade ingen respekt alls och hon lyssnade inte ett dugg! Lotta fick försöka hålla henne så gott det gick medan jag sadlade. men såfort jag var uppe på ryggen så var hon lugn igen. men jag vet ju att hon blir stressad av att bli lämnad själv så antagligen så berodde det på de. men Lektionen gick jätte bra! vi jobbade med att hon skulle vänta i hoppningen och inte bara kasta sig iväg.

Övningen som vi gjorde såg ut såhär


Hon var jätte lugn och duktig, och de hindrena på kortsidorna var sockerbitshinder och den i mitten var ett räcke som vi höjde lite grann. men vi sk fortsätta jobba med det på måndag då Erika, simonas medyrttare, ska hoppa också!

Kommentarer

Kommentera:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0