ridpass 25 augusti

Ridpasset idag gick inte riktigt bra som de tidigare, men hon var helt klart duktig! hon har nu blivit jätte mjuk och fin i dressyren, något har hänt, berättar mer om det längre ner... idag satt hon fast lite i vänstersidan men får jobba igenom det ordentligt i morrn eller ngt, men lite släppte idag! i slutet började jag öva på ökningar, riktigt svårt att få till på henne. Jag vet att hon kan för har fått det en gång i vintras, men hittar inte riktigt de rätta knapparna. hon har dessutom vant sig vid det nya pannbandet så nu kastar hon inte upp huvudet och skakar om (:

Det jag menade med att något har hänt är det att hela hon har förändrats, och det började för ca en vecka sedan.

Tidigare:
Tränsning: hon tog bettet, men man fick hålla det mot tänderna en liten stund först och hålla handen uppe vid nacken.
Spänna sadelgjorden: skyndade iväg såfort man tog i stropparna, höll man in henne så gick hon i rask takt i en cirkel runt än.
sitta upp: så fort jag satt mig så började hon gå iväg.
ridning på bana: har tagit en stund att få henne att  bli väldigt mjuk + att hon inte riktigt tyckt det varit roligt. gjort det hon behövt men inte mer.

Nu
Tränsning: hon var jätte ivrig att ta bettet och jag kunde bara hålla i tränset framför henne (utan att hålla i huvudet) och har varit så sedan dess.
spänna sadelgjoden: hon stod helt lugnt, öronen åkte bak något.
Sitta upp vid pallen: stod helt stilla och gick inte förrän när jag bad henne.
ridning på bana: mycket mjukare, och mer vilja till att jobba.

Förut, för några månader sedan red jag endast henne på ett rakt tränsbett och det fungeradde bra både ute och på banan. men sen köpte vi ett Baucher Bett (bild nedan) och det har fungerat väldigt bra, hon trivs bättre med det. nu när jag rider med det raka tränsbettet så känns hon väldigt hård i sidorna och vill inte riktigt släppa efter. visst Baucher bettet är lite skarpare då det är två delat och kanske ngt smalare, men det ger även ett litet tryck på nacken och det verkar hon tycka är jätte skönt!

Kommentarer

Kommentera:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0